domingo, 29 de septiembre de 2013

Llengua i llenguatge

  

A la classe de COED vam estar treballant la diferència entre llengua i llenguatge.

Llengua: Amb la llengua organitzem el nostre entorn, el món en que vivim i sotmetre les nostres percepcions a diversos graus d'abstracció.
La llengua fa referència a l’ idioma.

Són autèntics monuments de la naturalesa, a més, és un sistema de signes orals ( reflectit sovint en un codi escrit) propi d'una comunitat.

Per últim dir que és un sistema organitzat en diversos nivells, als quals corresponen unitats diferents:

. Pragmàtic------ discurs o text
. Semàntic------- oració o paraula
. Sintàctic-------- sintagma
. Morfològic------ morfema
. Fonètic----------fonema o so


Llenguatge: El llenguatge és un mitjà de comunicació amb el qual reduïm i ordenem les percepcions de l'entorn. És un element bàsic en la constitució del pensament i és indispensable per la memòria. Per acabar dir que també ens permet el diàleg amb nosaltres mateixos. És molt més que un mitjà de comunicació.

Els elements per a una definició del llenguatge:

- El llenguatge i l'organització de l'entorn: gràcies al llenguatge podem organitzar l'entorn, identificar què és cada cosa i anar omplint calaixos que són els mateixos per tothom i gràcies als quals ens podem entendre.

- El llenguatge i el pensament: quan pensem parlem i quan parlem pensem, és a dir, pensem en paraules, l’auto expressió, gairebé sempre que parlem per nosaltres mateixos.

- El llenguatge i la memòria: La memòria és gràcies al llenguatge i gràcies a aquest podem fer la nostra pròpia història, relacionant els fets.

- El llenguatge i l'auto expressió: Es tracta del diàleg intern, amb tu mateix, serveix per a fer-nos créixer com a persones.

A continuació vam parlar del llenguatge com a facultat humana:

-És un do universal dels humans.

-És una facultat que fa possible l'aprenentatge lingüístic. Nosaltres tenim un mecanisme que només néixer s'activa, un mecanisme d’aprenentatge de la llengua (LAD) que dedueix el funcionament i l'estructura de la llengua. En aquest punt vam parlar de Noam Chomsky, vam fer un dels seus experiments que consistia en agafar una frase i canviar d'ordre les paraules per aconseguir-ne d'altres amb el mateix significat.

-Marca els límits dels tipus de llengües que es poden adquirir. Gràcies al llenguatge aprenem llegues

 -Es concreta en una "llengua".


En relació amb aquest tema, també hem tingut l’oportunitat de parlar de Vigokski, el qual és un psicòleg cognitiu.

No hay comentarios:

Publicar un comentario