jueves, 7 de noviembre de 2013

Usos educatius dels blogs


Un dels llibres que ens hem llegit aquest semestre a l'assignatura de GTIC  ha estat "Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents."
Aquest llibre té com a finalitat explicar les diferents raons d'aquest fenomen, mostrar les diverses funcions que els blogs tenen en l'àmbit educatiu i proporcionar els recursos i les orientacions bàsiques per iniciar-se en el seu ús.

Web 2.0 o web social

Nova web basada en comunitats, on els usuaris són els creadors de continguts, on per damunt de tot hi ha la comunicació. Es tracta, d'un nou marc d'interacció, participació i comunicació social, allunyat del model anterior.
Creen i organitzen els continguts, que fan que s'estableixi una estructura de la informació més horitzontal i democràtica.

Què és un blog?

El blog és, en primer lloc, un mitjà de comunicació que pot contribuir a enriquir les interaccions entre els alumnes i entre aquests i el professor per afavorir aprenentatges actius. A més, el blog permet establir comunicació amb persones i grups situats més enllà del centre educatiu.
 

 Implicacions socials i educatives

Algunes de les aportacions també es recullen en el Manifiesto Blog que es va elaborar en el si de la trobada Eventoblog amb la intenció de recollir en un document els elements de la cultura blogaire.
Cal destacar la seva facilitat d'ús, pot integrar diferents formats i que amplia les capacitats de comunicació en tots els nivells.
Tota l'evolució de la web 2.0 ha estat acompanyada de l'alfabetització digital, que és una de les implicacions destacades a escala social però també educativa.
Es distingeix entre nadius i immigrants digitals, ja que les persones que van néixer entre 5 i 15 anys enrere són la primera generació que ha crescut amb aquest model tecnològic.
La majoria de professors, per tant, parlen una llengua desfasada i estan intentant ensenyar a una població que parla una llengua totalment nova.


Blogosfera

Terme amb el qual s'agrupa la totalitat de weblogs, conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen, comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la comunicació de manera global.

- És un organisme viu, una xarxa biològica que no presenta límits.

- Creen comunitats que reforcen el sentit democràtic de la societat civil.

- És el marc en el qual s'escenifica el canvi més gran d'Internet.

- El diàleg és la principal forma de manejar-se en aquest entorn.

Parlem de blogosfera educativa quan ens referim a les xarxes de blogs relacionades amb els contextos educatius, des dels blogs de centre, blogs de professors i/o alumnes...
Blogroll o llista de blogs: menú que es mostra a la portada del blog en què apareix la llista d'enllaços que l'autor o autors d'un blog recomanen i que destaquen per la relació que tenen amb la temàtica del blog o altres.

RSS, feed o sindicació: nova forma d'accedir a la informació. Consisteix en què una vegada seleccionades les fonts d'informació d'interès, aquestes enviïn avisos d'actualitzacions a l'usuari, sense que estigui comprovant si hi ha.

Classes de blogs

● De centre
● Destinats a seminaris i cursos de formació en TIC
● De professors (individuals)
● D'aula del professor
● Professors - alumnes
● D'aula de l'alumne

Widget

Complements que permeten ampliar les possibilitats d'una plataforma.


Fotografia extreta de..




No hay comentarios:

Publicar un comentario