Un dels llibres que ens hem llegit aquest semestre a l'assignatura de GTIC
ha estat "Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i
experiències per a docents."
Aquest llibre té com a finalitat explicar les
diferents raons d'aquest fenomen, mostrar les diverses funcions que els blogs
tenen en l'àmbit educatiu i proporcionar els recursos i les orientacions
bàsiques per iniciar-se en el seu ús.
Web 2.0 o web social
Nova web basada en comunitats, on els usuaris
són els creadors de continguts, on per damunt de tot hi ha la comunicació. Es
tracta, d'un nou marc d'interacció, participació i comunicació social, allunyat
del model anterior.
Creen i organitzen els continguts, que fan que
s'estableixi una estructura de la informació més horitzontal i democràtica.
Què és un blog?
El blog és, en primer lloc, un mitjà de comunicació que pot contribuir a
enriquir les interaccions entre els alumnes i entre aquests i el professor per
afavorir aprenentatges actius. A més, el blog permet establir comunicació amb
persones i grups situats més enllà del centre educatiu.
Implicacions socials i educatives
Algunes de les aportacions també es recullen
en el Manifiesto Blog que es va elaborar en el si de la trobada Eventoblog amb
la intenció de recollir en un document els elements de la cultura blogaire.
Cal destacar la seva facilitat d'ús, pot
integrar diferents formats i que amplia les capacitats de comunicació en tots
els nivells.
Tota l'evolució de la web 2.0 ha estat
acompanyada de l'alfabetització digital, que és una de les implicacions
destacades a escala social però també educativa.
Es distingeix entre nadius i immigrants digitals,
ja que les persones que van néixer entre 5 i 15 anys enrere són la primera
generació que ha crescut amb aquest model tecnològic.
La majoria de professors, per tant, parlen una
llengua desfasada i estan intentant ensenyar a una població que parla una
llengua totalment nova.
Blogosfera
Terme amb el qual s'agrupa la totalitat de
weblogs, conjunt de comunitats ben diverses de persones que conversen,
comparteixen unes pautes i patrons de comportament que possibiliten la
comunicació de manera global.
- És un organisme viu, una xarxa biològica que
no presenta límits.
- Creen comunitats que reforcen el sentit
democràtic de la societat civil.
- És el marc en el qual s'escenifica el canvi
més gran d'Internet.
- El diàleg és la principal forma de
manejar-se en aquest entorn.
Parlem de blogosfera educativa quan ens
referim a les xarxes de blogs relacionades amb els contextos educatius, des
dels blogs de centre, blogs de professors i/o alumnes...
Blogroll o llista de blogs: menú que es mostra
a la portada del blog en què apareix la llista d'enllaços que l'autor o autors
d'un blog recomanen i que destaquen per la relació que tenen amb la temàtica
del blog o altres.
RSS, feed o sindicació: nova forma d'accedir a
la informació. Consisteix en què una vegada seleccionades les fonts
d'informació d'interès, aquestes enviïn avisos d'actualitzacions a l'usuari,
sense que estigui comprovant si hi ha.
Classes de blogs
● De centre
● Destinats a seminaris i cursos de formació
en TIC
● De professors (individuals)
● D'aula del professor
● Professors - alumnes
● D'aula de l'alumne
Widget
Complements que permeten ampliar les
possibilitats d'una plataforma.
No hay comentarios:
Publicar un comentario